Morgen officieel volle maan, maar vandaag al bij Natlab ‘live’ te bewonderen! In de hal van het Eindhovense filmhuis hangt een fotowerk waarin de maan bijna letterlijk wordt opgeslokt door een onheilspellend wolkengezicht. De foto is onderdeel van de expositie ‘Schimmen in de stad’ door fotograaf Norbert van Onna, welke Natlab past als een maatpak.
In ‘De Nooijer’-zaal hangen architectuur- en landschapsfoto’s in de stijl die we van Norbert kennen: met afgewogen lichtval, sterke ritmiek en enerverende contrasten. De onderwerpen zijn uiteenlopend, maar laten zich moeiteloos combineren: scherpe zwart-wit beelden van Strijp-S Eindhoven – waar Natlab is gevestigd – tegenover dreigende opnames van Stonehenge Engeland. Industriële schoonheid spiegelt zich aan mysterieuze romantiek en andersom.
Minder bekend is Norberts autonome genre, waarvan werk in de hal en het restaurant wordt geëxposeerd. Voorstellingen van figuren die zich in een soort tijdloos vacuüm bewegen. In plaats van voor scherp en realistisch, heeft Norbert gekozen voor vervaging van beeld en een bescheiden kleurenpalet. De figuren zijn herkenbaar als schimmen, opgezogen door hun omgeving en niet in staat zich los te maken van achtergrond of verleden. Uit hun houding en uitdrukking spreekt een bepaalde mate van dromerigheid, traagheid, een ‘wachten op’. Deze foto’s kunnen we – zeker in de context van Natlab als filmhuis – bijna als filmstills interpreteren. Een prelude op wat we in de bioscoopzaal kunnen verwachten?
Soms zijn de personages van een afstand geportretteerd soms juist close in beeld gebracht. Ook combineert hij twee beelden in één werk, waarbij geïsoleerde aanzichten of lichaamsdetails – zoals een oog en een hand – samen een nieuw verhaal vertellen. Nergens is gekozen voor extraverte emoties of confronterende blikken. De werkelijkheid die Norbert presenteert, is er een van ongenaakbaarheid en mystieke beslotenheid. Misschien een familietrekje 🙂